Jeszcze do niedawna zatrudniano pracownika głównie na podstawie kompetencji twardych takich jak wykształcenie czy kurs sprzedażowy. Obecnie pracodawcy zwracają uwagę również na kompetencje miękkie, inaczej nazywane interpersonalnymi.
A więc czym są kompetencje miękkie?
Są do zdolności psychofizyczne, zachowanie i umiejętności społeczne człowieka. Trudno je zmierzyć, policzyć, czy ocenić, a decydują one często o tym, czy dana osoba nadaje się do wykonywania zleconej mu pracy. Często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardej np. obsługi programu, niż wyrobić w nim oczekiwane zachowanie jak zaangażowanie. Kompetencje miękkie związane z osobowością pracownika to punktualność, wysoka kultura osobista, dobra organizacja własnej pracy, czy chęć do nauki. Pomagają one dobrze wykonać polecenie, usprawniają działanie firmy oraz budują zaufanie klientów i pracodawcy. Z kolei umiejętności miękkie powiązane z interakcją z innymi osobami czy różnymi sytuacjami, ułatwiają organizację pracy w grupie oraz obsłudze klienta. Należą do nich łatwość nawiązywania kontaktów, zdolności negocjacyjne, asertywność, odporność na stres czy życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi.
O znaczeniu kompetencji miękkich dla pracodawcy
Pracownik sklepu z kursem sprzedażowym, ale małą cierpliwością do klienta to słaby pracownik. Podobnie płynnie mówiąca po angielsku asystenta wiecznie spóźniająca się na ważne spotkanie lub zapominająca o projekcie. Z tego powodu pracodawcy poszukują kandydatów z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, najlepiej potwierdzonych doświadczeniem. Z pewnością praca z dziećmi uczy cierpliwości, a godzenie pracy ze studiami organizacji. Dodatkowo na rozmowie o pracę może sprawdzić komunikatywność. Warto rozwijać kompetencje miękkie w życiu osobistym oraz zawodowy. Umiejętności też przydadzą się przy szukaniu zatrudnienia i staraniach o awans.